Școala incluzivă

Ce este școala incluzivă? Este școala caracterizată printr-o foarte mare eterogenitate a elevilor din aceeași clasă! Nu este vorba de o eterogenitate spontană, naturală, ci de una structurată ca urmare a aplicării principiilor democratice de nediscriminare a elevilor cu risc de stigmatizare rasială, etnică, religioasă etc., de egalitate de șanse pentru copii cu probleme de sănătate, integritate corporală, intelect de limită, sau sociale – proveniți din centre de protecție.

Puteți să mă întrebați și dumneavoastră, revoltați, cum m-a întrebat o distinsă doamnă de la Comisia europeană ”Cum? Din liceele sau colegiile bune acești copii sunt excluși?!” Nu, desigur că nu! Doar că la acele școli ”bune”, datorită numărului mai mare de solicitări la înscriere decât locuri, se dau testări de admitere: la clasa 0 sau la clasa întâi, la a V-a și desigur funcție de media multianuală și rezultatul la evaluarea națională la clasa a IX-a! Fiecare este câte o ”sită” de selecție!!!

Corect din punct de vedere politic, nu-i așa?! Cine performează intră – nediscriminat!

Cum ajung copii cu probleme la școlile incluzive? La nivel județean funcționează un centru guvernamental de orientare școlară care face în general recomandările, funcție de criterii multiple: medicale, psihice, sociale. Acești copii sunt inserați în clase la nivelul lor de vârstă și urmăriți în mod special de psihologul consilier al școlii – cu normă identică cu cea din școlile performante – și de un ”profesor de sprijin” suplimentar, normat la 20 de copii cu probleme pentru a le facilitat adaptarea școlară! La aceste măsuri speciale, de facilitare se mai adaugă anumite artificii care fac ca numărul de elevi să fie mai puțin mai mic decât limita maximă prevăzută în normative.

O radiografie de moment la o școală incluzivă dintr-un centru universitar din România, la nivel de gimnaziu arată cam așa: elevi CES – elevi cu cerințe educaționale speciale recomandate de Centrul Județean de Consiliere și Orientare Școlară – 18%, elevi din cartier, din  familii cu venituri mici +fără venit – 52%, elevi în familii de risc (părinți divorțați, separați, concubinaj) – 68%, romi – 38%.

Rezultate educaționale la această școală: absenteism – 22%, abandon școlar – 24%, repetenți – 22%, promovabilitate la Evaluare Națională – 20%, continuare studii după clasa a VIII-a – 20%.

Nu dăm date comparative de la școlile ”neincluzive”, situațiile sunt incomparabile! Precizăm doar că, într-o discuție informală, profesori de la clasele gimnaziale din licee ”bune”, alții decât cei de matematică și română, au estimat că peste 70% din populația școlară de gimnaziu iau meditații suplimentare pentru pregătirea evaluării naționale! Desigur nu cei din școlile incluzive!

Întrebarea voastră este îndreptățită: La asemenea rezultate care este egalitatea de șanse, pe termen lung, a elevilor defavorizați?

Și complementar: Care este egalitatea de șanse a elevilor cu potențial în limite promițătoare care sunt în clase cu 2 – 3 copii cu dificultăți de învățare, cu 2 -3 cu tulburarea de deficit de atentie si hiperactivitate (ADHD), cu alții subnutriți, neîngrijiți, refractari la reguli și regulamente …?!

Sau: Care poate să fie randamentul/satisfacția profesorilor care lucrează în asemenea condiții?

O comunitate nu poate să schimbe reglementări, norme, legi – asta trebuie să facă politicienii!

Dar în solidaritate cu acești copii și familiile lor putem să intervenim pentru a aduce corecții situațiilor punctuale!

În acest sens, Eurosteps vă invită, persoane fizice și firme – mici sau mari – să sprijiniți financiar un proiect-pilot de educație suplimentară pentru o școală incluzivă în principiul solidarității comunității! Este vorba de un program de ”Școală după școală” cu sigla SDS-SOL care să asigure elevilor o masă caldă, asistență pentru realizarea temelor și studiu individual, respectiv meditații pentru pregătirea evaluării naționale la clasa a VIII –a.

În mod voluntar ne vom ocupa de validarea științifică a unui program pe baza acestui proiect, a unor soluții care să permită creșterea șanselor de realizare a copiilor defavorizați, fără a dezavantaja alți copii!

Suntem receptivi la critică și foarte deschiși la sugestii !!!

Consultați paginile nostre! Urmăriți rezultatele noastre pe Facebook! Contactați-ne pe solidar@eurosteps.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *